10 tips voor een bewuster en gelukkiger leven

10 tips voor een bewuster en gelukkiger leven

Heb jij behoefte aan meer rust in je hoofd? En wil je een bewuster, gelukkiger en succervoller leven leiden? Arbeids- en organisatiepsycholoog Jeroen Rietveld MSc. heeft een passie voor positieve psychologie en het versterken van mensen. Zijn tips hebben we gebruikt ter inspiratie voor onze 10 tips voor een bewuster en gelukkiger leven. Lees snel verder!

  1. Doe even niets!

Met nietsdoen stap je even uit je normale denkpatroon en laat je alles even los. Manieren hiervoor zijn bijvoorbeeld een wandeling door de natuur maken, een massage ondergaan of mediteren.

  1. Denk en werk effectiever

We hebben het allemaal druk en veel dingen te doen. Al deze taken komen ook regelmatig in onze gedachtes op. Door deze taken en gedachten op te schrijven in bijvoorbeeld een notitieboek,  creeer je meer overzicht voor jezelf, zijn ze uit je hoofd en ervaar je meer rust.

  1. Stel jezelf de vraag: heb ik het lekker druk of te druk?

De meeste van ons “houden veel ballen in de lucht”, zowel zakelijk als prive. Daarnaast zijn we actief op social media en willen we graag op de hoogte zijn het laatste nieuws. Vraag jezelf af en toe af of er genoeg  tijd en ruimte voor rust en ontspanning is.

  1. Begin met de vervelendste taak!

Het werkt goed om de dag te beginnen met de taak waar je het meeste tegenop ziet. Na het afronden van deze taak krijgt je weer energie waardoor de andere taken veel makkelijker gaan. Je blijft niet aanhikken tegen de vervelende taak en je voorkomt dat deze taak dagen of weken blijft liggen.

  1. Ruim eens goed op!

Een opgeruimd huis en een opgeruimde werkplek geeft namelijk een rustig gevoel en kan veel tijd besparen.

  1. Besef dat je rust essentieel is om jezelf echt te leren kennen.

Wil je echt weten wie jij bent en wat jouw passie is, dan is het essentieel dat je eerst tot rust komt. Regelmatig even niets doen, mediteren of de natuur opzoeken zijn manieren om rust in te bouwen en jezelf te leren kennen.

  1. Maak een lijstje voor de volgende dag.

Maak voordat je gaat slapen of aan het einde van je werkdag een lijstje. Beschrijf alle dingen die je de volgende dag wilt doen. Hierdoor maak je je hoofd leeg, je creert een planning voor de volgende dag en je hebt meteen een actielijstje.

  1. Vervang “moet” door “moed”.

We vinden dat we van alles moeten. Maar van wie moet dat? Van jezelf? En moet het echt allemaal? Heb jij altijd haast? Het vraagt moed om vertrouwen te hebben om jouw dingen in rust te doen en er voldoende tijd voor te nemen. Door rustiger aan te doen leer je jezelf beter kennen en ga je ontdekken dat veel van het moeten eigenlijk niet nodig is.

  1. Observeer jezelf en wees alert op symptomen van te veel stress.

Het is belangrijk alert te blijven op tekenen van te veel stress. Dit kan bijvoorbeeld zijn: vaak moe voelen, slecht slapen, piekeren, snel geirriteerd zijn en moeite hebben met concentreren.

Ga wandelen of hardlopen om weer wat tot rust te komen. Of praat met mensen om je heen om meer inzicht in jezelf te krijgen.

10.

Zoek (professionele) hulp

Langdurige stress is slecht voor je gezondheid. Soms kun je zelf de rust niet meer vinden. Praat dan met een iemand die je vertrouwt, een coach of psycholoog. Het uitspreken lucht vaak al op en het breng je op andere ideeen om met drukte om te gaan.

Hebben bovenstaande tips jou geinspireerd tot een bewuster en gelukkiger leven?  Of heb jij nog andere tips? Ik ben heel benieuwd. Leuk als het hieronder laat weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.