Ontspanning door meditatie…of iets wat er op lijkt

Ontspanning door meditatie…of iets wat er op lijkt

Ontspanning is essentieel in ons toch veelal drukke bestaan. En met ons bedoelen we niet alleen onszelf van My Lovely Notebook. We denken ook jou ermee aan te spreken. Drukte kennen we haast allemaal wel. En juist door ontspannende dingen te doen kunnen we zelf ons batterijtje weer opladen. Ontspanning bestaat in vele soorten en mate en is voor iedereen weer anders. Wij doen zelf aan meditatie. Een manier die niet iedereen goed genoeg kent. Je hoeft geen fan te zijn van mediteren, wel geven we je food for thought.

Waarom mediteren?

  • Mediteren helpt je beter met stress om te gaan
  • Het kan je productiviteit verhogen
  • Je hersenfuncties verbeteren
  • Het zorgt voor ontspanning

Meditatie voor beginners

Een tijd geleden mediteerden wij met een docent in groepsverband. Tegenwoordig doen we dat zelf, thuis of in het park. Ergens waarvan we denken dat we het prettig vinden of dat we het nodig hebben. Wij hebben het als prettig ervaren om de eerste stappen op het gebied van meditatie aan de hand van iemand te doen. Dat heeft alles te maken met het feit dat we niet zo goed wisten waar en hoe te beginnen. Inmiddels weten we dat er niet perse 1 manier is. Voor ons gaat het om het moment. Met de volgende 3 stappen creëer jij jouw eigen moment.

1) Kies een vorm van meditatie die bij jou past

De makkelijkste manier om met meditatie te beginnen is de ademhalingsmeditatie. Hierbij concentreer je, vanzelfsprekend, op je ademhaling. zorg dat je met een rechte rug zit of ligt. Sta vervolgens stil bij elke in- en uitademing. Deze doe je op een zeer rustig tempo. Tel in het begin bijvoorbeeld tot 10. Je eerste inademing is één. De daaropvolgende uitademing is twee. Tel rustig in je hoofd. Dit mag best een paar seconde duren. Probeer maar eens de eerste inademing in een seconde of 5 a 6 te doen. Ééééééééééénnnnnn is wat je in jezelf fluistert. Dan vervolg je de oefening door met tweeeeeeeeee uit te ademen.

2) Meditatie oefenen

Het kan zijn dat je in het begin lastig tot de 10 tellen komt zonder dat je aan iets anders denkt. Dat is volkomen normaal. Wij zijn nou eenmaal gewend om aan veel zaken te denken. Zoals het cliché ons al vertelt: ’oefening baart kunst’. En om te waarborgen dat je die oefening ook krijgt raden wij aan om elke dag een moment voor jezelf te nemen om te mediteren. Of dat `s ochtends voor het ontbijt is of `s avonds voordat je gaat slapen is aan jou. Bouw de lengte van je meditatie rustig op. Start met bijvoorbeeld een minuut per dag en breid dit langzaam uit. Meditatie kan verschillende effecten op je hebben zoals een fittere start van de dag of juist zorgen voor een betere nachtrust.

3) Hulpmiddelen voor meditatie

Welk moment van de dag je ook kiest, je kunt altijd gebruik maken van hulpmiddelen. Zo zijn er verschillende apps te vinden die je assisteren bij het mediteren. Vind je het moeilijk om toch alleen te beginnen met mediteren, download een app die je door een meditatie heen praat. Een andere manier om je bij meditatie te helpen is een meditatie timer. In plaats van de luide drukke toontjes op je telefoon start en eindigt de meditatietimer met een gong. Zo kun je rustig uit je meditatieve stand weer `terugkomen’ in vandaag.

Met deze tips hopen we je op weg te helpen. Uiteraard kun je deze naar eigen inzicht aanpassen. Ontspannen is voor iedereen anders en mediteren kan daar een hulpmiddel bij zijn.
We horen graag je ervaringen!

Bron afbeelding

Laat je inspireren...


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.