Tips om eerder op te staan

Meer tijd hebben in de ochtend door eerder op te staan, kan je productiviteit vergroten. Ochtendmensen krijgen vaak meer gedaan en sommige studies wijzen zelfs uit dat je vriendelijker en zorgvuldiger bent wanneer je vroeg opstaat. Je hebt meer tijd om rustig te ontbijten in plaats van dat je gehaast een broodje eet. Door je dag ontspannen te beginnen, zet je een relaxte en positieve vibe neer voor de rest van de dag. Genoeg redenen dus om eerder op te staan, al is het soms nog zo verleidelijk om een paar keer op die snooze button te drukken. Wij geven je een aantal tips die je helpen de dag vroeg te beginnen.

Eerder opstaan doe je zo:

Het klinkt voor de hand liggend maar toch doen we het niet altijd: op tijd naar bed gaan. Streef ernaar om acht uur voordat je wekker gaat te gaan slapen zodat je uitgerust wakker wordt een vol energie aan de dag kunt beginnen.

Maak lijstjes voordat je gaat slapen. Door in een dagboek op te schrijven wat je die dag bereikt hebt of welke klussen je geklaard hebt, ga je met een voldaan gevoel en een opgeruimd hoofd je bed in. Dus leg je telefoon een half uur voordat je gaat slapen aan de kant en pak in plaats daarvan een pen en een notitieboek!

Ook kun je alvast je belangrijkste to do’s voor de volgende dag opschrijven in een notebook. Plan je belangrijkste afspraken in de ochtend. Op die manier hoef je niet bang te zijn dat je iets vergeet en maak je jezelf enthousiast om de taken op te pakken.

Zorg dat je slaapkamer opgeruimd is. Je kunt overdag goed presteren wanneer je ‘s nachts goed slaapt. En chaos in je slaapkamer geeft onrust in je hoofd. Zorg voor zo min mogelijk spullen en ruim je kleding elke avond op. Het is niet fijn wanneer je ’s ochtends eerst over een stapel was heen moet stappen om je slaapkamer uit te komen.

Zet je wekker aan de andere kant van de slaapkamer,
zodat je niet bij de snooze button kunt komen. Nu moet je je bed wel uit!

Yoga en meditatie helpen je om eerder in slaap te komen, waardoor je ‘s ochtends meer energie hebt om eerder op te staan. Daarnaast is het ook een goed begin van je dag. Neem iedere ochtend tien minuten de tijd om wat oefeningen te doen of om te mediteren voordat je dag ‘echt’ begint. Het maakt het opstaan leuker omdat je start met wat me-time, die heb je alvast in de pocket! Met een Yoga Journal kun je je dagelijkse portie yoga inplannen, doelen opschrijven en een dagboek bijhouden.

Plan een heerlijk ontbijt waar je naar uit kunt kijken en neem de tijd om het op te eten. De avond van te voren kun je je ontbijt en je lunch voor de volgende dag al voorbereiden, dit scheelt een hoop tijd.

Om morgen meteen een uur eerder op te staan, is wat veel gevraagd. Zet daarom vanaf nu je wekker elke dag tien minuten eerder. Zo sta je aan het einde van de week een uur eerder naast je bed staat!

Wat doe jij om eerder op te staan? En ben je een avond of een ochtendmens? Ik ben benieuwd!

Liefs Merel

Over Merel Jegen

Ik ben Merel Jegen (27 jaar), net afgestudeerd aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie en ik woon in het centrum van Alkmaar. Schrijven is mijn passie en ik wil graag mijn eigen tekstbureau starten om als freelance tekstschrijver/journalist aan de slag te gaan. Mijn interesses liggen op het gebied van yoga & mindfulness, human interest, lifestyle, interieur, tijdschriften en koken.
Als perfectionist heb ik een passie voor organiseren en notitieboekjes. Artikelideeën, leuke adresjes of mooie quotes; ik gebruik ze overal voor. Ik vind heel fijn om in deze drukke, digitale wereld iets tastbaars in handen te hebben waarin ik inspirerende dingen kan opschrijven. Op die manier creëer ik een klein rustmomentje voor mezelf om alles te ordenen. Ik vind het dan ook ontzettend leuk dat ik jullie maandelijks met mijn artikelen mag inspireren op MLN over organiseren, productiviteit en balans brengen in je leven door middel van notitieboekjes!

Mereljegen.wordpress.com  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.