Hoe je een paar jaar geleden nog vreemd aangekeken werd wanneer je vertelde dat je een blog had, nu is het de omgekeerde wereld. Ook in de zakelijke wereld is bloggen niet meer weg te denken. Het verhoogt niet alleen je bereik in de zoekmachines maar zorgt ook voor engagement met je doelgroep. Het fijne aan bloggen is dan ook dat iedereen het kan. Maar hoe start je met bloggen?
Starten met bloggen
Om een blog te starten heb je eigenlijk niet veel nodig. Alleen ruimte op het internet. Maar toch is het verstandig om voordat je gaat starten eerst een aantal dingen voor jezelf op een rijtje te zetten. Daarvoor kun je de 3 W’s gebruiken; wie, wat en waarom. Laten we eerst met de laatste W starten.
Waarom wil je een blog beginnen?
Voordat je start met bloggen is het een goed idee om te bedenken waarom je eigenlijk wilt bloggen. Ik zelf ben ooit gestart omdat ik graag mijn ei kwijt wilde. Ik houd van schrijven en hield altijd al een dagboekje bij. Toen ik zo’n 15 jaar geleden ontdekte dat je ook online een dagboekje bij kon houden deed ik dat direct. Ik plaatste gedichten online, hersenspinsels en ja daar zat een hoop onzin tussen. Maar ik deed het puur voor mezelf, omdat ik het leuk vond.
Inmiddels blog ik op mijn eigen domein nog steeds omdat ik het leuk vind, maar ook omdat veel van mijn schrijfsels herkenbaar zijn voor anderen. En ik daar zelfs mensen mee geholpen heb. Juliette is met blogs gestart voor My Lovely Notebook om op die manier meer mensen te bereiken en inspireren. Binnenkort zal ik hier in een ander artikel uitgebreider over in gaan.
Wie is je doelgroep?
Wanneer je blogt voor jezelf denk je wellicht niet na over een doelgroep. Dit is echt anders wanneer je blogt met een reden. Om bepaalde mensen te bereiken. Wanneer je, net zoals wij, een webshop hebt dan is jouw doelgroep doorgaans al bekend. Belangrijk is dan om te kijken waarmee jij jouw klanten kunt prikkelen, informeren en inspireren.
Zo zal je bij My Lovely Notebook regelmatig artikelen langs zien komen die met schrijven te maken hebben. Maar ook artikelen gericht op de ondernemende vrouw. Omdat dit een groot deel van onze doelgroep is.
Waarover ga je bloggen?
Zoals je hiervoor al las heeft dit gedeelte te maken met je doelgroep. Je moet eerst je doelgroep duidelijk hebben en je doel voordat je kunt beslissen waarover je gaat bloggen. Want wanneer je weet wat je met je blogs wilt bereiken en wie je wilt bereiken kun je ook gaan nadenken over mogelijke onderwerpen.
Heb je een webshop met baby artikelen voor de jonge moeder dan kun je wel artikelen schrijven over de leukste feesten en uitjes. Maar of je daar dan de juiste doelgroep mee bereikt, ik denk het niet. Ga eens een avondje brainstormen en schrijf alle steekwoorden op die bij je opkomen als je aan je doelgroep denkt en wat je verkoopt. Wat zijn de raakvlakken? Waarover kun je ze informeren en inspireren?
Mocht je meer over dit onderwerp te weten willen komen, houd de site dan goed in de gaten want er komen meer artikelen over dit onderwerp online.
Blog jij al?