Time management challenge: deel 2

Time management challenge: deel 2

Tijdens deze challenge geven we je elke week een opdracht om te reflecteren op de invulling van je dagelijks leven. Onderaan deze blog kun je je antwoorden met ons delen. Geef jij 3 weken lang de meest originele en inspirerende antwoorden, dan win je een notitieboekje van My Lovely Notebook!

Vijf succestips

De tweede opdracht draait om het veranderen van patronen en gewoonten in je levensstijl, een lastige klus! Voordat je begint aan de opdracht, geven we je vijf tips die je kunnen helpen om veranderingen aan te brengen in je dagelijks leven.

  1. Begin klein. Introduceer niet tien dingen tegelijk maar start met één (kleine) verandering. Stel hierin prioriteiten en geef voorrang aan je grootste passie.
  2. Just do it. Begin niet morgen of volgende week omdat je dan meer tijd hebt of omdat de omstandigheden dan beter zijn maar begin vandaag! Bewijs jezelf dat jouw prioriteiten ook echt prioriteit zijn.
  3. Wees geduldig. Jezelf nieuwe gewoontes aanleren bereik je door herhaling, herhaling en nog eens herhaling. Zorg dat je nieuwe gewoontes routine worden. Het duurt minstens 21 dagen voordat goede gewoontes ook echt een gewoonte worden. Geef jezelf die tijd.
  4. Hou vol. Wees niet te hard voor jezelf, pak het gewoon weer op als het even niet is gelukt!
  5. Beloon jezelf. Veranderingen aanbrengen in je dagelijks leven vraagt moed, kracht en doorzettingsvermogen, dus geef jezelf een complimentje wanneer je iets goeds hebt gedaan!

OPDRACHT 2

Deze opdracht is een leuke oefening om inzicht te krijgen in dingen die je eigenlijk al best vaak doet en het laat je zien welke dingen je nog meer zou kunnen integreren in je leven. Het zijn tips die zorgen voor meer energie en minder stress. Schrijf in een notitieboek onderstaande punten op. Achter elk actiepunt zet je:

– een + voor dingen die je al regelmatig doet;
– een – voor dingen die je nog niet doet maar wel zou willen doen;
– een o voor dingen die je nog niet doet maar die ook geen prioriteit voor je hebben.

Gezond eten. Om in balans te blijven is het belangrijk dat je goed voor je lichaam zorgt en dat je het de juiste voedingsstoffen geeft. Hiermee zorg je ervoor dat je je energieker en optimistischer voelt. Eet voldoende groente en fruit en neem eventueel extra vitamine B, C en E.

Ademen. Vaak ademen we snel en oppervlakkig. Door anders en bewuster te gaan ademen (vanuit je buik in plaats van je borst) kun je veranderen hoe je je voelt.

Yoga en meditatie. Yoga en meditatie zorgen ervoor je dat mentaal en fysiek in balans bent. Het vermindert stress, spanning en angst. Bovendien leert meditatie je in het moment te leven.

Bewegen. Ga hardlopen, fietsen of naar de sportschool. Hierdoor ben je emoties als angst, boosheid en frustratie beter de baas. Wanneer je sport maak je endorfine aan, waardoor je positiever in het leven staat.

Ga de natuur in. Wandel of beweeg iedere dag, als is het maar 15 minuutjes. Haal elke dag een frisse neus. Een boswandeling heeft bijvoorbeeld een ontspannend effect.

Proactieve rust. Maak er een gewoonte van om af en toe even te ontspannen. Neem wat vaker me-time: lees een boek of ga in bad. Soms hoef je even helemaal niets.

Tijd. Deel je tijd zorgvuldig in. Neem een vast moment op de dag waarop je je e-mails beantwoordt of ga bijvoorbeeld op een vast moment in de week boodschappen doen. Op die manier houd je meer tijd over om leuke dingen te doen!

Slapen. Slapen is belangrijk omdat onze energievoorraad dan weer aangevuld wordt. Probeer 7 – 9 uur te slapen per nacht. Schrijf eventueel voor het slapen gaan een to-do lijst voor de volgende dag zodat je zonder piekeren in slaap kunt vallen.

Welke veranderingen wil jij aanbrengen in je levensstijl? Laat ons (in max 200 woorden) weten met welk punt jij als eerste aan de slag gaat, waarom je voor die verandering hebt gekozen en hoe je dat gaat aanpakken. Heel veel succes!

Heb je opdracht 1 gemist? Geen paniek! Je kunt nog steeds meedoen met de challenge en kans maken op het notitieboekje als je je antwoorden onderaan de artikelen op de website met ons deelt.

Over Merel Jegen

Ik ben Merel Jegen (27 jaar), net afgestudeerd aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie en ik woon in het centrum van Alkmaar. Schrijven is mijn passie en ik wil graag mijn eigen tekstbureau starten om als freelance tekstschrijver/journalist aan de slag te gaan. Mijn interesses liggen op het gebied van yoga & mindfulness, human interest, lifestyle, interieur, tijdschriften en koken.
Als perfectionist heb ik een passie voor organiseren en notitieboekjes. Artikelideeën, leuke adresjes of mooie quotes; ik gebruik ze overal voor. Ik vind heel fijn om in deze drukke, digitale wereld iets tastbaars in handen te hebben waarin ik inspirerende dingen kan opschrijven. Op die manier creëer ik een klein rustmomentje voor mezelf om alles te ordenen. Ik vind het dan ook ontzettend leuk dat ik jullie maandelijks met mijn artikelen mag inspireren op MLN over organiseren, productiviteit en balans brengen in je leven door middel van notitieboekjes!

Mereljegen.wordpress.com  

5 thoughts on “Time management challenge: deel 2

  1. Annemieke says:

    Tja, bij veel punten staat nu een +/-. Gezond eten, bewegen, pro-actieve rust en slapen doe ik redelijk goed, maar het kan beter. Ademen gaat vanzelf en yoga/meditatie is niet echt wat voor mij. De natuur in gaan en mijn tijd goed indelen, dat kan nog véél beter.
    Toch liggen mijn prioriteiten op dit moment bij het gezonder eten en meer bewegen. Al zo’n 15 jaar heb ik flink overgewicht en daar wil ik nu eindelijk van af. Heb al van alles geprobeerd, maar als het hielp, was het altijd tijdelijk. Volgende week heb ik een intake bij mijn sportschool en ga ik 3 maanden echt bikkelhard aan de slag. Hoewel ik altijd redelijk veel gesport heb, ga ik niet altijd tot het uiterste. Ik kom zo niet verder aan (hoewel ik toch wel blijf snoepen), maar ik val ook niet af.
    Tegelijkertijd heeft Tekststroom prioriteit. Om eindelijk continuïteit te krijgen, moet ik bepaalde stappen zetten. Mijn tijd goed indelen en focus houden. Gezonder eten en meer bewegen, geeft meer energie, die ik dan weer in Tekststroom kan stoppen!!
    Als ontspanning blijf ik sporten, lezen, breien en haken en met de kinderen spelen!

  2. Sufina says:

    Wat ik graag wil veranderen in mijn levensstijl is gezonder gaan eten en afvallen. Ik moet toch eens meer gaan op letten op wat ik eet want daar heeft mijn lichaam van binnen en buiten profijt van. Hierdoor ben ik ook aangekomen en daar wil ik juist van af en mijn conditie verbeteren. Hoe ik dit ga aanpakken is door eerst mijn eetpatroon te veranderen en door meer te bewegen bv. wandelen, fietsen en thuis oefeningen te doen. Hopelijk haal ik zo mijn doel. 🙂

  3. danique says:

    wat een super leuke opdracht en handige tips weer.

    Ik eet al gezond. Dus dat krijgt van mij een +
    Een hele grote – krijgt van mij slapen en proactive rust nemen. Ik slaap gemiddeld 5 uur per nacht en ik neem amper rust tenzij ik echt ergens weg ben met vriendinnen maar zelfs dan beantwoord ik nog mails en berichtjes van klanten.
    Ik wil heel graag naar de 6/7 uur slaap gaan en dat ik ook thuis af en toe een uurtje niks kan doen. Daarom is deze opdracht ook zo goed voor mij.

    yoga en meditatie krijgt voor mij een o dat zou ik graag willen doen maar daarvoor moet ik eerst meer tijd en rust krijgen 🙂 anders zit ik toch niet lekker te mediteren als ik vervolgens daardoor in tijdsnood kom met andere dingen 🙂

  4. Sanne says:

    Op dit moment ben ik al met een aantal dingen bezig in mijn leven.
    Gezond eten is echt een heel belangrijk punt vind ik zelf, als je goed eet merk je dat aan je energie, huid enz.
    Waar ik me nu graag bezig mee wil houden is mijn perfectionisme aanpakken. Ik ben heel blij dat ik perfectionistisch ben en zie het ook zeker als een voordeel. Het nadeel is wel dat ik hier in kan doorslaan en echt niet tevreden ben als het niet ”perfect” is. Dit zorgt er voor dat ik mezelf uitput. Ik merk dat ik elke dag weer leer en dat het met vallen en opstaan gaat.

  5. Merel says:

    Wat goed om te lezen dat jullie fanatiek aan de slag zijn gegaan met de tweede opdracht! Vaak weet je wel wat je wil veranderen, maar door het op te schrijven wordt het nog tastbaarder. Omdat je met deze opdracht je prioriteiten stelt en niet met tien dingen tegelijk begint, is je kans van slagen nog groter! Over een paar weken, wanneer het langzaam een onderdeel van je dagelijks leven is geworden, kun je kijken welke verandering je nog meer in zou willen zetten. Hou vol en vergeet niet jezelf af en toe te belonen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.