Notitieboek tip #7: ik ben trots op…

Notitieboek tip #7: ik ben trots op...

Je notitieboek kun je op verschillende manieren gebruiken. Om jou te inspireren lichten we er de komende weken een aantal mogelijkheden uit. Heb jij al eens nagedacht om je successen bij te houden? Is je antwoord nee dan vragen wij ons af waarom zou je dat niet doen? Vandaag vertellen wij je graag waarom het goed is om een trots op boekje bij te houden.

Stilstaan bij jezelf

We zijn allemaal druk. Het leven dendert voort. En elke dag hebben we wel een klein succesje te vieren. Iets waar we trots op zijn. En wat jammer is dat hier te weinig bij stilgestaan wordt. We mogen best wel wat minder bescheiden zijn. Zeker naar jezelf toe is het niet erg om dat schouderklopje te geven. Kijk eens in de spiegel en vertel jezelf waar je trots op bent!

Trots zijn als psychologisch effect

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat positief denken, positief spreken en/of positief schrijven een wezenlijke invloed heeft op bijvoorbeeld je gemoedstoestand*. Je zal je beter gaan voelen door jezelf te vertellen wat er die dag goed is gegaan. Dat klinkt toch ook veel beter en logischer dan dat je aan het einde van de dag gaat zeuren over wat er fout is gegaan.

Hou een ‘ik ben trots op’ boekje bij

Wij adviseren jou om een boekje te zoeken dat sowieso een positief effect op je heeft. Waar word jij vrolijk van? Is dat je unieke notitieboek, je unieke stijvolle agenda of je kleurrijke dagboek? Gebruik dat boekje om aan het eind van elke dag 1 tot 3 positieve dingen in op te schrijven. Waar ben je trots op, wat koester je of waar ben je die dag gelukkig van geworden? Heb je een wat mindere dag of zit je even niet lekker in je vel? We dagen je toch uit om 1 positief ding op te schrijven. Al is het bijvoorbeeld: ik ben trots dat ik vandaag niet de auto, maar de fiets heb genomen naar werk.

Positieve psychologie werkt want:

Je traint jezelf om te focussen op het goede. Je wordt er bewust van wat je hebt bereikt of hoe mooi je leven is in plaats van wat je nog zou willen of zou moeten. Je gelukkiger en tevredener wordt en minder verlangt naar wat je (nog) niet hebt. Je creëert een mooi boekwerkje voor jezelf als het even wat minder gaat. Als je hier doorheen bladert brengt deze je weer in een positievere staat.

Wij zijn trots op een lekker positief artikel. Wat vind jij?

*Bron: The health benefits of writing about intensely positive experiences, Chad M Burtona, Laura A King

 

schrijf de dingen waar je trots op bent in een mooi boekjes op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.