Journaling en de stream of consciousness

Journalling en de stream of consciousness

Als ik het heel erg druk heb, dan heb ik vaak het gevoel dat mijn hoofd overloopt. Mijn notitieboeken, planners en journals zijn dan mijn houvast. Mijn notitieboeken om verschillende lijstjes bij te houden, creatieve ideeën op te schrijven en overzicht te creëren. Mijn planners (ja, ik heb er twee) om mijn afspraken bij te houden en planningen te maken voor de komende weken. Mijn journals zijn er voor mijn brain dumps en stream of consciousness pagina’s. Vooral de laatste is een veel gebruikte techniek onder journallers.

Stream of consciousness techniek

De stream of consciousness techniek is feitelijk je hoofd leeg schrijven en werkelijk alles opschrijven wat je op dat moment te binnen schiet, zonder te letten op je grammatica, spelling of mooi schrijven. Ik hoor vaak van mensen die een journal willen beginnen dat ze niet “mooi” kunnen schrijven. Journalling en dagboekschrijven gaan juist niet om mooi schrijven. Het gaat om schrijven wat er in je opkomt, of dat nou mooi of niet mooi is.

Ik begin mijn dag vaak met een schrijfsessie waarin ik de stream of consciousness techniek toepas. Het liefst start ik mijn ochtend met een meditatie van 10 minuten. Ik gebruik hiervoor tegenwoordig de Headspace app (een aanrader als je wil starten met mediteren). Na de meditatie, pak ik mijn journal erbij en stel mijn timer in op 10 of 20 minuten. De hoeveelheid tijd ligt er een beetje aan wat mijn dagplanning is en hoe laat ik ben opgestaan. Gedurende die 10 minuten, blijf ik continue schrijven en schrijf alles op wat er op dat moment in mij opkomt. Dit kunnen zaken zijn die spelen, voornemens voor de dag, dromen die ik wil laten uitkomen, boodschappen die ik niet moet vergeten of gewoon een hoop geneuzel wat op dat moment mij dwars zit. Het maakt niet uit, zolang je maar blijft schrijven en opschrijft wat er in je opkomt.

Tips voor stream of consciousness

  • Laat je niet afleiden;
  • Blijf schrijven, ook als je vastloopt en er niets meer in je opkomt. Schrijf dan bijvoorbeeld op wat je buiten hoort of hoe je je voelt of desnoods dat je het een stomme oefening vindt omdat je niet meer weet wat je moet opschrijven;
  • Bepaal een tijdslimiet waarin je gaat schrijven;
  • Laat alles los en laat je vooral niet leiden door punten, komma’s of persé mooie woorden of zinnen willen schrijven;
  • Zorg dat je je veilig voelt. Veilig om te schrijven, veilig in je notitieboeken en veilig in je omgeving waarin je schrijft. Als je je veilig voelt, zul je veel makkelijker in de stream of consciousness komen.

Je kan deze techniek natuurlijk gedurende de hele dag gebruiken. Mijn voorkeur ligt in de ochtend omdat ik meer een ochtend mens ben maar als jij liever ’s avonds schrijft, dan kan dat natuurlijk ook. Experimenteer ook eens op verschillende momenten van de dag met de stream of consciousness en kijk eens wat het doet met je schrijven.

Houden jullie al een journal bij? Zijn jullie bekend met de stream of consciousness techniek?

Take care!

xoxo Marije

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.