Tips voor meer rust in je hoofd

Tips voor meer rust in je hoofd

Rust in je hoofd. Iets wat veel mensen graag hebben maar wat een van de moeilijkste dingen is. Gedachten dwalen nogal snel af naar dingen die gedaan moeten worden en je wordt geprikkeld door alles om je heen. Toch is het mogelijk. Al moet je daar zeker wel wat moeite voor doen. Maar juist dát geeft je ook weer rust. Het feit dat je er energie in hebt gestopt geeft rust naderhand. 

Wat zijn nu mijn tips voor meer rust in je hoofd? Lees snel verder…

Focus

De allerbelangrijkste tip, maar ook een van de moeilijkste. Focus je op wat je doet. Al is het maar een paar minuten, dat geeft gewoon al rust. Kies ervoor om 1 ding te doen vandaag met je volledige aandacht. En dat hoeft dan niet perse werk gerelateerd te zijn, maar ook buiten een rondje lopen en je focussen op jezelf en de omgeving is al een manier van leren focussen. Als dit je lukt dan kies je de volgende keer iets anders om je volledig op te focussen.

Plan me-time

Wellicht een beetje vreemd om tijd voor jezelf in te plannen in je agenda. Maar het is nodig. Elke dag, minimaal een half uur, tijd inplannen puur voor jezelf. Doe dan datgene wat jou energie geeft. Dat kan tuinieren zijn, een goed boek lezen of luisteren naar muziek. Leg daarbij dan ook bewust je telefoon weg, want dit geeft teveel prikkels.

Maak een keuze

Besef jezelf dat je altijd een keuze hebt. Het lijkt soms alsof je dagen vol zitten met dingen die je moet doen in plaats van die je wilt doen. Maar je hebt altijd een keuze, ook al lijkt het niet zo. Vraag jezelf dus af of datgene iets is wat je echt vandaag moet doen. Is het antwoord ja, accepteer het dan en laat los.

Ruim op

Ze zeggen wel eens een rommelig huis (of omgeving) zorgt voor een rommelig hoofd. En dit is echt zo. Want zie je al die papieren nog liggen of speelgoed door de hele kamer, dan ben je daar bewust of onbewust mee bezig. En dat zorgt ervoor dat je geen echte focus hebt op datgene wat je wilt of moet doen.

Schrijf je emoties op

Emoties en gebeurtenissen die deze bij ons hebben veroorzaakt blijft het meest door je hoofd gaan. Dit zorgt voor onrust. Schrijf die gedachten en emoties daarom eens op in een notitieboek. Doe dit elke dag voor ongeveer een kwartier lang. En je zult merken dat na een paar dagen deze emoties een plek krijgen en je meer rust hebt.

Plan minder in

Dit is een hele “makkelijke”. Plan minder taken in. Wanneer je een ellenlange lijst op je agenda hebt staan van dingen die je moet doen krijg je vanzelf veel onrust in je hoofd en lijf. Verdeel daarom je taken wat meer en plan minder in. Wanneer je dit lijstje dan hebt afgewerkt en je hebt nog tijd over kun je altijd nog meerdere taken doen.

Stop met multitasken

Het zit een beetje in het aard van het beestje om te gaan multitasken. We willen laten zien dat we meerdere dingen kunnen en doordat er zoveel prikkels zijn proberen we dit ook. Terwijl je jezelf veel beter kunt richten op één ding voor de volle 100% dan op vijf dingen en die met 20% van je aandacht doen.

 

Heb jij nog aanvullende tips voor meer rust in je hoofd? Laat deze dan achter in een reactie. 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.