Business Model Canvas

Business Model Canvas

Breng met het Business Model Canvas al jouw bedrijfselementen overzichtelijk in kaart. Op een visuele manier in plaats van een geschreven business plan. Een business plan wordt vaak achterwege gelaten omdat het als een lastige opgave wordt gezien om te schrijven.

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas bestaat uit 9 bouwstenen. In het model beschrijf je jouw bedrijf, klanten, leveranciers en het verdienmodel. Je krijgt zicht op welke bouwstenen goed lopen en waar je nog eventueel iets kan aanpassen.

Centraal staat de waarde van jouw bedrijf waar je jezelf onderscheidt van je concurrenten. Links hiervan staat welke partners, hulpbronnen en activiteiten je pleegt om deze waarde tot stand te brengen. Rechts aan wie je verkoopt, het onderhoud van jouw relaties en hoe je je product/service levert. De onderkant bestaat uit opbrengsten en kosten. En dat alles in een oogopslag. Hieronder een beknopte uitleg per bouwsteen.

Key partners

De samenwerking met andere partijen. Met wie maak jij jouw bedrijf tot een succes? Een strategische partner kan een uitstekende aanvulling zijn met een bepaalde expertise of kennis om jouw doel te bereiken.

Key activities

Hoe creëer je waarde met welke belangrijke kernactiviteiten? Hoe voeg je waarde toe aan de kwaliteit van jouw service en/of product? En welke waarde voeg je toe aan het werven van nieuwe klanten en het onderhouden van bestaande relaties?

Key resources

Hulpbronnen die je nodig hebt: een investering, personeel of apparatuur zoals een computer.

Value propositions

Wat is jouw toegevoegde of onderscheidende waarde voor jouw klanten? Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Belangrijk hierbij is de service (voor de klanttevredenheid) die je aanbiedt.

Customer relationships

Op welke manier heb je contact met jouw klanten? Wat is jouw investering hierin? En hoe houdt je deze relatie op peil?

Customer segments

Welke klanten wil je? Wat is jouw doelgroep? Wees zo specifiek mogelijk. Leeftijd, regio, mannen of vrouwen, opleiding etc. En beschrijf de wensen van jouw doelgroep.

Channels

De kanalen waar jouw klanten jou kunnen vinden. Hoe informeer je jouw doelgroep over nieuwe producten en/of diensten? Om zoveel mogelijk klanten te bereiken combineer je online en offline kanalen.

Cost structure

De kosten die je maakt voor jouw bedrijf. Maak een onderscheid tussen variabele en vaste kosten. Kun je nog ergens op besparen of innoveren?

Revenue streams

Oftewel: waar komen nu en in de toekomst jouw inkomsten vandaan? Hoeveel winst wil je maken en hoeveel omzet heb je hiervoor nodig. En hoeveel klanten heb je nodig om dit te behalen? Het bepalen van de prijs voor jouw producten en/of service is hiervoor erg belangrijk.

Over Corina Evers

Corina - 39 jaar – mama van een tweeling van 6 - Virtual Assistant – ‘ontzorgt’ ondernemers met het uit handen nemen van diverse werkzaamheden - secretaresse op afstand - expertise: structuur en efficiency aanbrengen + maken van Prezi-presentaties en infographics– dol op allerlei soorten notitieboeken, het liefst in leuke, frisse kleuren. – Geniet van het leven - www.virtualfocus.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.