5 tips om niet overspannen te raken

5 tips om niet overspannen te raken

Volgens het centraal bureau voor de statistiek (CBS)* gaf in 2011 13 procent(!) van de werknemers aan burn-out klachten te ervaren. Deze klachten kenmerken zich door gevoelens van vermoeidheid en uitputting. Gevoelens die invloed hebben op je dagelijks leven. Zowel op kantoor als thuis en in je omgeving. Een aantal factoren die hierbij aan bijdragen zijn bijvoorbeeld de mate van werkdruk, zelfstandigheid en sociale steun van collega’s en/of leidinggevende. Deze factoren zijn misschien niet heel makkelijk te beïnvloeden of kosten je veel moeite om te beïnvloeden. Daarom geven wij je vandaag 5 tips die je zelf direct kunt hanteren om zo stress / overspannenheid te voorkomen.

1. Doe vooral dingen die je leuk vindt

Zijn er zaken in je werk die je niet zo leuk vindt. Die je meer energie kosten dan dat het je oplevert? Kijk dan vooral eens om je heen en bedenk eens wat slims. Moet je een presentatie maken en weet je niet waar je moet beginnen? Vraag iemand om hulp. Die powerpoint guru vindt het vast leuk om ideeën met je te genereren. Misschien kan hij/ zij jou wel een basis outline van een presentatie geven. Dan hoef jij deze alleen nog maar ’in te vullen’.

2. Weet wanneer overspannen begint te raken

Heb je het gevoel dat je er niet veel langer meer tegenaan kunt? Luister naar jezelf en je lichaam. Neem gas terug op het moment dat je het even niet meer ziet zitten. Dat lijkt misschien een brug te ver, want ’het werk laat dat niet toe’ of ’ik wil niet dat mijn baas denkt dat ik het niet aan kan’. Geloof ons, je omgeving maar vooral jijzelf hebt er meer aan om even gas terug te nemen en jezelf op te laden dan dat je overspannen thuis zit

3. Neem/zoek een hobby

Een hobby is niet iets voor zielige mensen die niks om handen hebben. Een hobby is iets waar je vol overgave voor gaat. Iets waar je passie ligt. Heerlijk om even nergens meer aan te hoeven denken en je volledig op je hobby te storten. Zodra de een bij ons aan de slag gaat in het kleurboek voor volwassenen zet de ander even lekker de playstation aan. Daarna kun je er weer tegenaan, omdat je iets voor jezelf hebt gedaan.

4. Beweeg

Een gezond lichaam zorgt voor een gezonde geest wordt er gezegd. Bewegen, voor of na je werk helpt je op verschillende manieren. Voor je werk is het lekker bewegen omdat je lichaam een energyboost krijgt. Dit betekent dat je vol energie je dag kunt beginnen. Na je werk is het lekker bewegen omdat je even alle stress van je af kunt sporten. Heerlijk om alleen te doen, zoals fietsen of hardlopen of samen met een vriendin zoals tennis of yoga.

5. Ga op vakantie en sluit je af

Dit lijkt misschien de meest open deur van allemaal echter niets is minder waar. Met onze mobiele apparaten zoals laptops en smartphones is het heel gemakkelijk om ook op vakantie nog even een mailtje te beantwoorden of om feedback te geven op een project. Juist dit zorgt ervoor dat je niet ultiem zult ontspannen. Neem je (werk)telefoon niet om of zorg dat je e-mail is uitgeschakeld. Laat werk even volledig los.

Afbeelding: alexandralexey / 123RF Stockfoto

Bron: CBS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.