Je notitieboek kun je op verschillende manieren gebruiken. Om jou te inspireren lichten we er de komende weken een aantal mogelijkheden uit. Vandaag geven wij je tips mee hoe je jouw aantekeningen kunt organiseren. Deze kun je zowel op kantoor als tijdens je opleiding of cursus gebruiken.
Schrijven beter dan typen
Eerder dit jaar postten we al een krantenartikel waarin te lezen valt dat zodra je schrijft je het lesmateriaal of informatie vanuit een vergadering beter kunt verwerken en onthouden. Iets wat wij natuurlijk van harte toejuichen. En met de Cornell methode lukt het jou helemaal het maximale uit je notities te halen
Deel je pagina in
Goed om te onthouden is dat bij elke nieuwe bladzijde die je gebruikt je pagina in te delen in 3 compartimenten.
Steekwoorden
Heb je aan de linkerkant van je schrift of notitieboek een lijn van boven naar benden lopen over de gehele pagina? Perfect! Zo niet, trek deze zelf dan. De ruimte aan de linkerkant van de lijn gebruik je namelijk om de belangrijkste woorden of steekwoorden neer te zetten.
Aantekeningen
Het grootste deel van de pagina gebruik je om aantekeningen te verzamelen. Hier kun je steekwoorden toelichten of extra informatie die voor jou belangrijk is opschrijven. Laat dit niet meer dan ongeveer twee derde van je pagina in beslagnemen, want je hebt tenslotte nog ruimte nodig voor het derde en laatste compartiment.
Samenvatten
Onderaan de pagina hou je ruimte vrij voor het laatste onderdeel, de samenvatting. Hier schrijf je beknopt waar die gehele pagina over gaat. Dit kan in een paar regels of in een aantal bullets. Bij het teruglezen van je aantekeningen heb je vaak genoeg aan de steekwoorden en de samenvatting om je geheugen een opfrismomentje te gunnen.