De Ochtendmens: lekker positief en minder stress

Ik hou er van om me lekker nog een keer in bed om te draaien als ik weet dat ik zou moeten opstaan om naar kantoor te gaan. Het ligt zo heerlijk onder die warme deken. En ik kan nog wel wat rust gebruiken want altijd op de ‘avond ervoor’ krijg ik standaard mijn opleving. Toch heb ik besloten het roer om te gooien zodat ik meer een ochtendmens wordt. Dat heeft te maken met volgende drie punten.

Minder stress

Omdat ochtendmensen bijtijds hun wekker zetten geeft hen dat de ruimte om de tijd te nemen voor hun ochtendrituelen. Ze hebben tijd voor ontbijt, ze zijn vroeg op kantoor omdat zij op de weg zitten zodra de rest nog probeert wakker te worden en eenmaal op kantoor hebben ze meer tijd tot aan die deadline van 09.00 uur. Simpel gezegd: Ze ervaren minder stress dan diegene die later opstaat en het ontbijt haastig naar binnen propt (of helemaal niet ontbijt wat natuurlijk heel erg slecht is). Daarnaast hebben geen last van de ochtenddrukte waardoor ze zich afvragen of ze wel op tijd op kantoor aankomen . Eenmaal op kantoor dringt de tijd, want die meeting die voorbereid moet worden start al bijna.

Positief / positivisme / positiviteit

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat het klopt wat verschillende onderzoeken uitwijzen: Ochtendmensen zijn gelukkiger en positiever ingesteld. Door het wegnemen of verminderen van de stress-factor weet ik zeker dat ik mijn dag ook veel positiever begin. En dat zal doorwerken in de rest van mijn dag. Ik zal minder snel het bijltje erbij neergooien en een leukere collega zijn voor iedereen om mij heen. Ook zijn ochtendmensen productiever. Eenmaal op werk heeft hun lichaam een lekker energieniveau te pakken omdat ze al een tijdje wakker zijn. En vaak hebben zij al flink wat werk kunnen verzetten omdat ze kunnen genieten van een rustige werkplek.

Het nieuwe ritme

De volgende taak is het daadwerkelijk uitvoeren van mijn nieuwe levensstijl. Ik weet ook wel dat ik niet van de een op de andere dag een ochtendmens ben. Ik zorg dat ik dat geleidelijk word. Ik zet elke dag mijn wekker 5 minuten eerder. Zo kan ik langzaam wennen aan het feit dat ik eerder opsta. Na 2 werkweken heb ik al bijna een uur gewonnen. Ik blijf wel lekker de tijd nemen voor mijn ontbijt. De voedingstoffen die ik hiermee binnenkrijg zorgen voor een energieke dag. Elke dag ga ik dus ook net wat eerder van huis en ik merk, hoe eerder ik ga des te sneller ben ik op kantoor. En wat daar weer het fijne van is dat er nog niet heel veel collega’s aanwezig zijn. Geeft mij mooi de kans om me volledig op een complexe taak te storten waarbij ik geen afleiding kan gebruiken.

Ik kijk er nu al naar uit om meer uit mijn dag te halen en betere prestaties te leveren.
Heb jij nog tips die hier aan bijdragen? Ik hoor ze graag!

 Afbeelding: Alex Grichenko  123RF.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.