7 tips om met meer focus thuis te kunnen werken

7 tips om met meer focus thuis te kunnen werken

Het is een gekke tijd. Het Corona-virus houdt de gehele wereld in haar greep en houdt ook veel mensen thuis. Kun je doorwerken? Zit je met partner en/of kinderen thuis? Graag delen we wat tips met je om focus te behouden en om zelf voor positiviteit te zorgen. Ook als Corona onder controle is en het ‘normale leven’ weer op gang komt zijn onze tips zeer bruikbaar.

Weet wat je moet doen (of gewoon maak een to-do lijst)

Begin de dag met rust en overzicht. Door het opstellen van een to-do lijst maak je voor jezelf inzichtelijk wat je die dag allemaal wil doen. De rust creëer je door je taken en/of acties op papier te zetten. Zo hoef je niks te onthouden en hou je je hoofd daarmee vrij voor andere zaken. Én het is bewezen dat je bij het afvinken van taken dopamine aanmaakt. Daarnaast is het heel fijn om gedane taken af te kunnen vinken want het levert je gratis het geluksstofje dopamine op.

Tip:maak de avond ervoor alvast je lijstje. Dan neem je de acties voor de volgende dag niet mee naar bed.

Prioriteer (of bepaal je volgorde) (of stel je plan van aanpak op)

Stap 2 is om te bepalen hoe je het wil gaan doen. Er zijn verschillende manieren om dat aan te pakken. Zo kun je kiezen voor ‘eat that frog’, oftewel de moeilijkste klus eerst, de Pommodoro techniek, waarbij je taken in 25 minuten per keer aanpakt of de 1-3-5-methode. Je kan hiervoor goed de productivity planner gebruiken. Wij geloven niet in één methode die voor iedereen werkt. Wel gaan we graag wat dieper in op de 1-3-5 methode omdat we daar zelf fan van zijn.

De 1-3-5 methode

Deze methode wordt zo genoemd omdat hij uitgaat van 1 grote taak, 3 middelgrote taken en 5 kleine taken. Als houvast kun je uitgaan dat een grote taak zo’n 2 tot 3 uur kost. Een middelgrote taak een half uur tot drie kwartier en een kleine taak maximaal 10 minuten. Meer dan voldoende om je dag mee te vullen en daarnaast ruimte te houden voor onvoorziene zaken, lunch of gewoon even een kleine pauze.

Om je meer over deze methode te leren kun je ons gratis e-book downloaden.

Zorg voor focus

We begrijpen dat in deze tijd focus best een uitdaging kan zijn. Je wil op de hoogte blijven van het laatste nieuws, je zit niet alleen thuis of je denkt dat je best even de vaatwasser kan uitruimen tussendoor. Afleiding is een keuze. Beloon jezelf met even wat smartphone tijd als je 1 (middel)grote taak of een paar kleine taken hebt gedaan. Neem 5 minuten extra lunchpauze om de vaatwasser uit te ruimen.

Heb je geen ruimte waar je jezelf even kunt afzonderen….sluit je af met bijvoorbeeld een (noice cancellation) koptelefoon en spreek met je partner en/of kinderen af dat dit het moment is dat je echt niet gestoord mag worden. Of geef je kind(eren) hun eigen taak of activiteit.

Beloon jezelf

Vergeet niet om naast al deze to do’s ook jezelf te belonen. Neem na een paar taken even pauze en drink, zolang het weer het toestaat, buiten even lekker een kop koffie, check de trailer van die nieuwe serie of rek en stretch jezelf even. Naast dat je jezelf er beter door gaat voelen reset het de mens over het algemeen ook waardoor je weer vol goede moed de volgende taak weer aankunt.

Bewegen helpt je sowieso bij je productiviteit. Win-win voor lichaam en geest

Ontspan

De echte beloning is er natuurlijk na een dag hard to do’s te hebben afgevinkt en te kunnen gaan ontspannen. Voor de een is dat Netflix kijken, voor de ander een boek lezen, of lekker en bad met je favoriete Rituals nemen. Omdat dat voor iedereen anders is geven we verder hiervoor geen tips, maar bedenk en doe vooral wat jou het beste helpt te ontspannen. Dat weet je zelf het beste!

Oefening dankbaarheid

Voordat je naar bed gaat hebben wij nog een tip voor je om de dag positief af te sluiten en met positieve gedachten te gaan slapen. Altijd beter dan te gaan malen toch? Deze tip, of oefening, gaat over dankbaarheid. Schrijf in je dagboek of notitieboek voor jezelf elke avond 5 dingen waarvoor je dankbaar bent. En dit hoeft niet iets groots of iets materialistisch te zijn. Het kan juist in de kleine of gratis dingen zitten. Zoals die mooie zonsopgang die je hebt gezien of dat je in gezondheid met je naasten hebt door gebracht

En vergeet onze eerste tip niet: alles wat je in je hoofd hebt aan taken voor de volgende dag, schrijf ze alvast op. Is dat in ieder geval uit je hoofd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.