Uitstelgedrag, van excuses naar executie

Uitstelgedrag, van excuses naar executie

Van uitstel komt afstel. Niet op jou van toepassing? Dat kan. Herken je je wel in het volgende: Beginnen aan dingen lukt prima, afmaken daar heb ik wel wat meer moeite mee. Mijn lijst met to do’s wordt steeds langer. Ik weet niet of ik deze ooit weg kan werken. Ik heb veel goeie ideeën echter helaas geen tijd om hier iets mee te doen. Dan moeten we toch wel constateren dat je last hebt van uitstelgedrag. En het gevaar van uitstel is toch echt wel afstel.

Manier van denken

In het boek tijd maken van The mind gym lezen we dat het uitstellen van dingen een manier van denken is. Bepaalde gedachten hebben we tot regels vervormd. Psychologen noemen deze geïnternaliseerde regels `geloven’. Dit betekent zoveel als dat onbewuste overtuigingen ons gedrag bepalen. En deze overtuigingen zullen ons in alle waarschijnlijkheid tegenwerken. The mind gym spreekt van zeven overtuigingen die ons verlammen in de dingen die we doen. Wij bespreken er vandaag drie.

Excuses

De zeven overtuigingen waar the mind gym over spreekt zijn in onze ogen positief verpakte excuses. Er worden voorwaarden geschept waarvan het lijkt of het een taak ten goede komt. Als je wat verder kijkt dan geven we onszelf alleen maar redenen om iets niet te doen.

Overtuiging 1: Perfectie
Je zelf wijsmaken dat het resultaat perfect moet zijn of dat het op de juiste manier gedaan moet worden klinkt mooi. In werkelijkheid geeft het denken: Er is maar heel weinig in de wereld wat echt perfect is. The mind gym zegt terecht dat je met een gedeeltelijke oplossing wel eens meer kans van slagen zult hebben

Overtuiging 2: De juiste omgeving
Je moet de juiste tooling hebben om ergens aan te kunnen beginnen. Zodra de druk hoog is of ik juist in een rustige omgeving werk dan is dat voor mij het beste. Lees je zelf al het uitstelgedrag er doorheen? Net als voorgaande overtuiging is het een utopie om de perfecte omgeving te creëren. Dus roei met de riemen die je hebt.

Overtuiging 3: Makkelijk
Op het moment dat je denkt dat iets makkelijk of zonder al teveel obstakels moet gaan dan vragen wij je om eens kritisch te kijken of je wel op de juiste plaats zit. Als iets makkelijk zou zijn in je werk dan had je manager het vast allemaal alleen gedaan of was jij niet aangenomen voor deze baan.

Verander je overtuigingen

Door je harde eisen te veranderen in mildere alternatieven zal je ervaren dat je minder snel blokkeert. In plaats van `het resultaat moet perfect zijn’als harde eis neer te leggen kun je voor het iets vriendelijkere `Het zou fijn zijn als het resultaat perfect is’kiezen.’Vervolgens ga je nog een stap verder door je zelf een uitweg of achter deur te verschaffen: Het zou fijn zijn als het resultaat perfect is, maar een goed resultaat is ook fantastisch.

Executie

Omdat je niet in een keer verandert zijn er een aantal stappen te nemen die je snel en gemakkelijk kunt uitvoeren. Ook hiervan geven we er drie mee:

  1. Laat je uitdagen. Het is belangrijk dat je uitgedaagd blijft, zo voorkom je verveling. Zorg wel voor een goeie balans zodat je niet de weg kwijt raakt
  2. Beloon jezelf. Elke keer dat je (sub)taak af kunt sluiten beloon je jezelf. Dit kan een (gezonde) snack zijn, 5 minuten Facebook-en of even een wandeling in de buitenlucht. Zolang het maar past bij de moeite die je gedaan hebt
  3. Verdeel. Knip je taak op in stukken. Pak een sub-taak op, maak het af en begin fris weer aan de volgende.

Bron: The MInd Gym – tijd maken
Afbeelding:designsoliman / 123RF Stockfoto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.