Hoe behaal je dit jaar wél je doelen?

Hoe behaal je dit jaar wél je doelen?

Ieder jaar opnieuw worden er allerlei voornemens en doelen opgesteld door de meeste mensen. En dat is niet zonder reden. Doelen kunnen je namelijk richting geven in het leven en fungeren als een soort kompas. Het is daarom ook best slim om een of meerdere doelen te hebben in je leven, maar het lukt niet altijd om te ook te behalen. Daarom tips hoe je dit jaar wél je doelen bereikt!

Tips om doelen te behalen

Het grote geheim van het behalen van je doelen is als eerste het opstellen van goede doelen. Zonder een goed concreet doel kun je ook niet meten of het behaald is plus je hebt eerder de kans om te falen. Daarom als eerst een aantal tips om de juiste doelen te stellen.

Maak je doelen haalbaar

De titel zegt het al, zorg voor een ambitieus maar vooral haalbaar doel. Je kunt wel in een maand tijd 10 kilo willen afvallen, maar dat is ten eerste niet gezond en ook niet haalbaar. Het mag dus best ambitieus zijn, want uitdaging is de grootste drijfveer. Maar zorg er wel voor dat het ook te doen is.

Niet teveel doelen

Een andere valkuil is het teveel hooi op de vork nemen. Teveel doelen hebben en teveel tegelijkertijd willen. Wanneer je meerdere doelen hebt lopen en daaraan wilt werken heb je een grotere kans dat ze mislukken. Gewoonweg omdat het teveel is.

Voel je doel

Zorg ervoor dat het een doel is die je bij wijze van in je dromen zelfs navolgt. Een droom die je ademt en voelt. Je moet het diep van binnen echt willen wil je hem kunnen behalen. Doe je dat niet dan is de kans dat je voortijdig opgeeft des te groter.

Schrijf je doel op

Maak je doelen visueel door ze bijvoorbeeld op te schrijven. Onderzoek wijst uit dat wanneer je iets opschrijft het beter blijft hangen. Op die manier programmeer je je brein dus om de doelen ook echt te willen behalen. Je kunt je doelen opschrijven in een notitieboekje of zelfs in je bullet journal. Maar je kunt er ook een vision board van maken.

Formuleer je doel op een positieve manier

Het is dus niet “ik wil niet meer snoepen” maar “ik ga 6 dagen in de week gezond eten”. Dit omdat je brein het woord ‘niet’ niet kent. Ook stimuleert een positief geformuleerd doel je veel meer dan iets wat een negatieve lading heeft.

Maak afspraken met jezelf

Spreek met jezelf af wanneer je gaat werken aan je doel of voornemen. Op welke momenten zet je een stap in de goede richting? Wil je bijvoorbeeld de marathon lopen over een jaar dan kun je bijvoorbeeld de afspraak met jezelf maken om elke woensdag- en zaterdagochtend te gaan hardlopen. Nog concreter is om er ook nog een tijdstip bij te vermelden.

Reflecteer

Zorg ervoor dat je eens in de zoveel tijd reflecteert. Dus niet pas wanneer je doel behaald is maar tussendoor, bijvoorbeeld iedere maand. Bekijk dan onder andere wat goed ging en wat beter kan.

Wees niet te streng

Het is heel goed dat je jezelf aan de gemaakte afspraken houdt. Maar wees niet te hard voor jezelf. Want is het deze week of maand niet gelukt dan is er gewoon weer een nieuwe kans!

Heel veel succes met het behalen van je doelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.