Goede voornemens 2015

goede voornemens 2015

Het einde van het jaar nadert en het elke keer terugkerende riedeltje begint weer. Welke goede voornemens ga jij nemen dit jaar? En dan natuurlijk die onvermijdelijke vervolgvraag: Welke goede voornemens had je voor dit jaar? En welke zijn daarvan terecht gekomen? Wij zien met enige regelmaat dat de betekenis van de woorden goede voornemens ook daadwerkelijk de uitkomst zijn. Voornemens betekent namelijk ‘het plan hebben om’. Maar waarom blijft dat plan vaak een plan? En hoe gaan we ervoor zorgen dat de goede voornemens omgezet worden in resultaten

Goede voornemens moeilijk vol houden

Wij Nederlanders zijn niet goed in staat om onze goede voornemens vol te houden zo blijkt uit onderzoek van Herballife. Twee derde van de Nederlanders is wel van plan om iets te doen in het nieuwe jaar. Meer sporten of gezonder eten. Maar als je later nog een keer gaat kijken dan houdt maar een derde de goede voornemens vol. Deze cijfers hebben ons aan het denken gezet. Waarom lukt het `ons` niet? En belangrijker nog: Wat kunnen we er aan doen om het wel vol te houden? Hierbij onze gedachten over goede voornemens.

1) Stel doelen en schrijf ze op

Bepaal voor jezelf wat je in het aankomende jaar wil bereiken. Vervolgens schrijf je deze doelen op. Hiermee zijn ze concreet, staan ze vast en kun je ze er weer bij pakken zodra je ze dreigt te vergeten. Kies slechts enkele doelen uit die je wil behalen. Met teveel doelen leg je de lat voor jezelf te hoog. De kans dat je hierdoor afhaakt om je doelen te bereiken neemt dan alleen maar toe.

2) Bepaal wanneer je deze doelen wil behalen

Zorg voor een realistische planning doch ambitieuze planning. Stel je einddoel vast en knip dit op over de periode dat je het gestelde doel wil behalen. 20 kilo afvallen is bijvoorbeeld een doel die je best over een langere periode mag uitsmeren. Zo werk je op een gestructureerde manier naar je doel toe.

3) Bekijk per maand wat je moet doen om het doel te behalen

Omdat je je doelen hebt opgeknipt bepaal je voor jezelf wat je per maand of eventueel per week moet doen om je einddoel te halen. Hiermee maak je de doelen meteen behapbaarder. Dit betekent dat het ook waarschijnlijker is dat je je doelen gaat realiseren.

4) Schrijf uit en evalueer

Kijk aan begin van elke week of maand naar de voor die periode gestelde doelen. Dit helpt je om de juiste voorbereidingen te treffen om je doelen te behalen. Gebruik dit moment ook om terug te kijken. Waar sta je met de doelen van afgelopen periode en wat moet je nog doen om op schema te blijven.

Welke goede voornemens heb jij voor aankomend jaar gemaakt? En hoe ga je ze volhouden?

Zet de eerste stap door je doelen op te schrijven


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.