Feedback: Tips om het waardevol en nuttig te maken

Feedback, of simpel op z’n Nederlands gezegd: terugkoppeling, geven en ontvangen we regelmatig. Het geven van feedback lijkt ogenschijnlijker makkelijker dan het ontvangen ervan. In de regel weten we het bewust of onbewust vaak beter dan een ander. Dat geeft ook niet, het is nou eenmaal logisch om vanaf de zijlijn te observeren en bij te sturen dan wanneer je dat vanuit jezelf en over jezelf moet doen.

Als ontvanger van feedback willen we dan ook harte adviseren om het niet als kritiek te zien, maar als een mogelijkheid om jezelf te verbeteren. Daar doen we het tenslotte voor. En op het moment dat je het positieve ervan inziet dan is feedback al lang niet meer zo erg als dat het in eerste instantie lijkt. Feedback is een cadeautje!

Waardevolle feedback

Om er echter voor te zorgen dat de feedback die je geeft en ontvangt waardevol is geven we graag een aantal tips. Hiermee maak je feedback constructief. Dit kan vrij gemakkelijk aan de hand van 3 items. Beschrijf altijd: de situatie, het gedrag, de impact.

De situatie

Om de context van de feedback begrijpelijk te maken is het belangrijk dat je de ‘waar’ en ‘wanneer’ verteld. Degene aan wie je feedback geeft kan zich gemakkelijker identificeren omdat hij of zij een referentiekader heeft. Bijvoorbeeld: “tijdens de teammeeting van woensdagmiddag…”

Het gedrag

Beschrijf het gedrag wat je zelf gezien en zelf gehoord hebt. Aan oordelen van anderen heb je op dat moment niets. Je weet niet of dit oordeel objectief of subjectief is.
Bijvoorbeeld: “tijdens de teammeeting van woensdagmiddag was het tijdens jouw presentatie erg rumoerig”

De impact

Zodra je de impact van een situatie en gedrag beschrijft doe je dat vanuit de ‘ik’ perspectief. Hiermee voorkom je een verwijtende toon aan diegene die feedback ontvangt. (Ik denk dat je het beter kunt klinkt toch prettiger dan jij moet het beter kunnen).
Bijvoorbeeld: “tijdens de teammeeting van woensdagmiddag was het tijdens jouw presentatie erg rumoerig. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn om de aandacht op te eisen. Zo zorg je ervoor dat iedereen je verhaal goed kan volgen”

Deze 3 stappen geven ruimte voor discussie en advies.  Laat de ontvangende partij de feedback eerst even bezinken. Wat heb je nu precies gezegd? Vervolgens kunnen jullie samen verder denken over acties die de ontvangende partij beter zullen maken.

Feedback geven is best lastig. Oefen desnoods eerst even voordat je iemand daadwerkelijk van waardevolle feedback gaat voorzien.

 Afbeelding: My Lovely Notebook

<h2><center>

goede voorbereiding: noteer je feedback

</center></h2>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.